جستجو

آتشکده یزد و داستان آتش جاودانه اش

آتشکده یزد

آتشکده یزد و داستان آتش جاودانه اش یکی از جاذبه‌های بارز شهر کویری یزد و نمادی از فرهنگ و معنویت در تاریخ ایران قلمداد می‌شود. تاریخ ساخت این آتشکده که از آتش 1500 ساله ایران زمین نگهداری می‌کند به سال 1313 میلادی برمی‌گردد و توسط همابائی ساخته شده است. در این مقاله مدوسادکور قصد داریم تا به داستان آتش جاودانه این آتشکده بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

داستان آتشکده یزد

آتشکده یزد

آتشکده یزد یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی که تاریخچه بسیار جذابی دارد. این مکان که به نام آتشکده بهرام نیز شناخته می‌شود، محل نگهبانی آتش مقدس زرتشتیان به مدت حدود ۱۵۰۰ سال است. داستان شکل‌گیری این آتش مقدس به آتشکده یزد به هجوم مغولان و پراکندگی موبدان زرتشتی، برمی‌گردد. پس از استقرار حکومت ایلخانان، برخی از موبدان زرتشتی به روستایی به نام ترک آباد کوچ کرده و آتش بهرام را در روستای مجاور قرار دادند. این دو روستا به تدریج به مرکز تجمع زرتشتیان تبدیل شدند. جالب ترین داستان درمورد این آتشکده اینجاست که آتش آن حدود 1500 سال است که خاموش نشده.

آتشکده یزد در دوره ساسانیان به فرمان موبدِ موبدان افروخته شد و تا به امروز با تلاش‌های بسیار حفظ شده است. این آتش به عنوان مقدس‌ترین آتش زرتشتیان شناخته می‌شود و هنوز هم به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی یزد باقی مانده است. از جمله اطلاعات جالب درباره آتشکده یزد، این است که فروزش آتش در این مکان، از آتش آتشکده کاریان در لارستان به یزد آورده شده و از آن زمان تاکنون نگهداری می‌شود.

روشن کردن آتش آتشکده یزد

بنای آتشکده یزد که در دوره پهلوی ساخته شده ، در سال ۱۳۱۳ با سرمایه‌گذاری یکی از زرتشتیان پارسی به نام همابائی بنا شد. این ساختمان با استفاده از نقشه‌کشی مهندسان پارسی طراحی و بنا شده و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یزد شناخته می‌شود. در کنار سادگی معماری آتشکده، زیبایی‌های طبیعی اطراف و نگاره‌های مورد استفاده در داخل ساختمان، زیبایی خاصی به این مکان می‌بخشد.

ویژگی‌های آتشکده یزد

در ادامه به نکات جالبی درباره آتشکده یزد می‌پردازیم:

  • آتشکده و آب

 یکی از خصوصیت‌های جالب آتشکده‌، قرار گیری آن در کنار آب است. سنگ‌های گلدار پای دیوارها و سرستون‌های سنگی نیز نمونه‌هایی از هنر دست اصفهانی هستند که در آتشکده یزد مشاهده می‌شوند. کاشی‌های نگار فروهر نیز اثری از هنر دست کاشی‌کاران یزدی است.

  • نام آتشکده یزد

آتشکده بهرام یزد با نام آتشکده وَرهُرام نیز شناخته می‌شود که آتش مقدس ورهرام در آن نگهداری می‌شود. آتش مقدس ورهرام داخل اتاقی در مرکز ساختمان، در سطحی بالاتر از سطح زمین و دور از نور خورشید قرار دارد.

آتشکده یزد
  • آتشکده یزد در فهرست آثار ملی ایران

این جاذبه دیدنی در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی ایران رسیده است. مخالفت برخی از زرتشتیان به دلیل احتمال از بین رفتن آرامش و پاکیزگی مکان با ورود گردشگران، موجب شده تا این آثار ملی محبوس نگردند.

  • جاذبه‌های آتشکده یزد

 آتشکده یزد به دو بخش اصلی تالار ورجاند و محل نگهداری آتش مقدس تقسیم می‌شود. آتش مقدس در زمان‌های گذشته در غارها به طور پنهانی نگهداری می‌شد و در زمان رضا شاه پهلوی، آتشکده برای قرارگیری آتش و نیایش زرتشتیان احداث شد.

شرایط بازدید از آتشکده یزد

شرایط بازدید از آتشکده یزد

برای بازدید از آتشکده یزد، بهتر است اطلاعات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در هنگام بازدید، نباید به داخل اتاقی که آتش مقدس در آن نگهداری می‌شود، وارد نشوید. اما می‌توانید از پشت شیشه به هیربد و کارهایی که برای روشن نگه داشتن آتش انجام می‌دهد، نظارت کنید.
  • همچنین، برای آشنایی بیشتر با آیین زرتشت و خرید اقلام و سوغاتی، می‌توانید از نمایشگاهی که در محوطه آتشکده برپا شده است، بازدید کنید.
  • در زمان بازدید، بهتر است لباس‌های سفید بپوشید و نکاتی مانند رعایت نظافت و پاکیزگی و ورود بدون کفش را رعایت کنید.
  • آدرس آتشکده یزد در خیابان آیت اله کاشانی واقع شده و بازدید کنندگان باید از ورودی غربی وارد آن شوند.
  • زمان بازدید در ست وقت‌های مختلف متفاوت است و باید این موارد را در نظر داشته باشید.

نتیجه‌گیری

آتشکده یزد به عنوان یکی از جواهرات تاریخی و فرهنگی ایران، با تاریخچه‌ای پر از رویدادها و اتفاقات جالب، همواره جلب توجه بازدیدکنندگان بوده است. این مکان با نام‌های مختلفی از جمله آتشکده بهرام یا وَرهُرام نیز شناخته می‌شود.

آتشکده یزد با زیبایی معماری و جذابیت مذهبی که اطراف آن را فرا می‌گیرد، باعث شده تا به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مهم ایران شناخته شود. بازدید از این مکان می‌تواند فرصتی منحصر به فردی را برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ زرتشتی و همچنین لذت بردن از زیبایی‌های معماری ایران به شما بدهد.

لوگو مدوسا دکور

نسرین نیک‌نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *