جستجو

ثبت‌نام

نکاتی که باید هنگام تغییر چیدمان اتاق خواب رعایت کنید

نکاتی که باید هنگام تغییر چیدمان اتاق خواب رعایت کنید

چیدمان اتاق خواب از آن جهت اهمیت دارد که این بخش از خانه قرار است به محلی برای استراحت و کسب آرامش تبدیل شود. در بسیاری موارد اتاق خواب به عنوان جایی برای مطالعه، خواب، استراحت، قرار دادن وسایل، درس خواندن و … در نظر گرفته می‌شود. تقریباً همۀ افراد اتاق خواب خود را به نحوی چیدمان می‌کنند که در آن احساس راحتی داشته باشند. بدیهی است که هر فردی با توجه به سلیقۀ شخصی خود، سبک خاصی را برای چیدمان اتاق خواب در نظر می‌گیرد.

بر همین اساس با یک دکوراسیون شیک و اصولی، می‌توان این قسمت را به زیباترین و جذاب‌ترین بخش خانه تبدیل کرد تا ساکنان آن خانه بتوانند از این چیدمان حس خوبی بگیرند و برایشان جذابیت داشته باشد. در حقیقت چیدمان اتاق خواب باید به نحوی انجام شود که همۀ تجهیزات و وسایل اتاق خواب در جای مخصوص خود قرار گیرند و به زیبایی و جذابیت این فضا کمک کنند. بنابراین باید بین تمام اجزای اتاق خواب یک هماهنگی ایجاد شود تا این چیدمان و طراحی به چشم بیاید.

در ادامۀ مطلب به نکاتی پیرامون چیدمان اتاق خواب اشاره می‌کنیم تا بتوانید بهترین دکوراسیون را برای اتاق خواب خود پیاده‌سازی کنید.

اصول چیدمان اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب هنگامی به چشم می‌آید و برای افراد جذابیت دارد که به تمام بخش‌های آن اهمیت داده شود. در حالت کلی چیدمان اصولی اتاق خواب برای هر فردی جذاب است؛ چرا که زیبایی و کارایی آن را افزایش می‌دهد. به همین خاطر امروزه به چیدمان این بخش از خانه اهمیت زیادی می‌دهند.

برای چیدمان این فضا ابتدا باید یک ایدۀ کلی را در ذهن خود در نظر داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. سپس به سمت خرید وسایل و چیدمان اتاق بروید. این چیدمان باید به گونه‌ای باشد که آسایش و راحتی را برای افراد به ارمغان بیاورد. بنابراین بسیار مهم است که پیش از زیبایی، به آسایش و راحتی خودتان فکر کنید.

تناسب میان اجزا یکی از اصول چیدمان اتاق خواب است که به شما می‌گوید دقیقاً چه المان‌هایی را برای اتاق خواب انتخاب کنید که مناسب اتاق خواب بوده و با المان‌های دیگر تناسب داشته باشند. در ادامه به چند نکتۀ مهم و اصولی در چیدمان اتاق خواب اشاره خواهیم کرد.

1. نور طبیعی را فراموش نکنید

نورپردازی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دکوراسیون است که فضای اتاق شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر اندازه که نورپردازی اتاق خواب بهتر باشد، فضای آن بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسد. شما می‌توانید با استفاده از نور طبیعی و حتی نورهای مصنوعی، فضایی مطلوب را در اتاق ایجاد کنید.

در صورتی که اتاق شما پنجره دارد، پتانسیل استفاده از نور طبیعی را خواهید داشت. بهتر است برای نور طبیعی مسیری را ایجاد کنید که تأثیر خود را روی اتاق خواب بگذارد. هم‌چنین می‌توانید از آینه برای بازتاب نور در قسمت‎هایی از اتاق که نور کافی ندارند، استفاده کنید.

2. جایگاه تخت را در چیدمان اتاق دست کم نگیرید

اهمیتی ندارد که تختخواب شما یک نفره باشد یا دو نفره، سعی کنید تخت خود را به دیواری که مقابل در قرار دارد، تکیه دهید. این دیوار قابل دیدترین و مناسب‌ترین دیوار برای قرار دادن تخت است. به علاوه، بهترین محل برای قرار دادن تختخواب، دقیقاً وسط دیوار است. با این چیدمان، حتی با وجود تختخواب دو طبقه نیز، فضای بیشتری برای قرار دادن وسایلی مثل پاتختی خواهید داشت.

3. انتخاب پردۀ مناسب در تغییر دکوراسیون بسیار اهمیت دارد

یکی دیگر از قسمت‌های چیدمان اتاق خواب، انتخاب پرده با طرح و رنگ مناسب است. پرده‌ها علاوه بر زیباتر کردن اتاق، نقش مهمی در کنترل نور ناشی از اشعۀ خورشید یا لامپ‌های بیرون از اتاق دارند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام انتخاب طرح و رنگ پرده، حتماً به فرآیند تقارن پرده با فرش در کنار سرویس خواب توجه کنید.

4. فرش را در جای مناسب خود قرار دهید

اگر فضای اتاق شما خیلی کوچک است، فرش‌های سه بعدی گزینۀ ایده‌آلی برای شما خواهند بود. این فرش‌ها به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک می‌کنند. در صورتی که فرش شما برای اتاق بزرگ مناسب است، حتماً قسمتی از فرش را زیر تخت قرار دهید.

5. جای مناسبی برای پاتختی پیدا کنید

بودن یا نبودن این وسیله کاملاً به فضای مورد نظر شما بستگی دارد. اگر فضای اتاق شما کوچک است، بهتر است از یک پاتختی استفاده کنید. چنین کاری به شما این امکان را می‌دهد که تخت خود را به سمت یکی از دیوارها مایل کنید و فضای بیشتری در اتاق داشته باشید. البته احتمال دارد که با این کار کمی تقارن در اتاق به هم بخورد، اما برای استفادۀ حداکثری از فضا، نیاز است این کار را انجام دهید تا فضای بیشتری داشته باشید.

6. کمد لباس، مهم‌ترین بخش اتاق خواب است

کمدهای لباس انواع مختلفی دارند که امکان چیدمان لباس‌ها را به طور متنوعی برای شما فراهم می‌کنند. به همین خاطر بهتر است در انتخاب جای کمد لباس، نهایت دقت را داشته باشید. به عنوان مثال روبه‌روی در، جای مناسبی برای قرار دادن کمد نیست. بهتر است تا جایی که امکان دارد فضای شخصی شما حتی هنگامی که در اتاق باز هست نیز حفظ شود.

7. دکوری ها روح تازه ای به اتاق خواب می بخشند

اتاق خواب نخستین فضایی است که هر روز به محض بیدار شدن آن را می‌بینید و برای روحیۀ شما بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر باید همۀ ذوق و هنر خود را در این فضا اجرایی کنید. سعی کنید از تابلوها و الما‌ن‌هایی استفاده کنید که مورد پسند و سلیقۀ شما است و با دکوراسیون اتاق خواب هماهنگی دارد.

8. هماهنگی رنگ‌ها را جدی بگیرید

این‌که فضای اتاق شما کوچک است یا بزرگ، اهمیت چندانی ندارد. آن‌چه در این میان اهمیت دارد، تناسب رنگ‌ها است. فراموش نکنید که استفاده از رنگ‌های تیره باعث کوچک به نظر رسیدن اتاق خواب می‌شود. در مقابل استفاده از رنگ‌های روشن می‌تواند چیدمان اتاق شما را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهد.

9. اتاق خواب را با وسایل اضافی شلوغ نکنید

یکی از بهترین کارها برای ایجاد چیدمانی زیبا، رعایت سادگی و تناسب تعداد وسیله‎‌ها با توجه به اندازۀ فضا است. بنابراین سعی کنید تعداد مناسبی وسیله برای اتاق خواب خود انتخاب کنید. استفاده از قطعات کوچک سبب می‌شود که احساس سردرگمی کنید. در مقابل استفاده از قطعات بزرگ و مناسب باعث می‌شود که چند نقطۀ کانونی و مهم داشته باشید و همین نقاط سردرگمی شما را برطرف خواهند کرد.

10. قبل از هر چیزی چیدمان اتاق خواب را ترسیم کنید

با توجه به مطالبی که تا این قسمت گفتیم، اکنون شما می‌توانید تصور کنید که بهترین چیدمان برای اتاق خواب شما چیست؟ حالا سعی کنید این چیدمان را با استفاده از اشکال ساده روی کاغذ منتقل کنید. نیازی نیست که یک طراح حرفه‌ای باشید. کافی است طرح را پیاده کنید و مطمئن شوید که این طرح ارزش اجرا کردن دارد یا خیر.

ترسیم ذهنی بهترین چیدمان برای اتاق خواب

سؤالات متداول درمورد چیدمان اتاق خواب

نکاتی که باید هنگام تغییر چیدمان اتاق خواب رعایت کنید

  • آیا قرار دادن تختخواب در کنج اتاق خواب، ایدۀ مناسبی است؟
    قرار دادن تختخواب در گوشۀ اتاق، فضای بیشتری را اشغال می‌کند و در اتاق‌های کوچک این حرکت تأثیر منفی در زیبایی فضا خواهد داشت.
  • انتخاب کاغذ دیواری در دکوراسیون اتاق خواب، نیازمند توجه به چه نکاتی است؟
    شما می‌توانید برای دیوارها، سقف اتاق خواب، راهروها، قفسۀ کتابخانه و هر قسمت دیگری از کاغذ دیواری استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که انتخاب کاغذ دیواری باید در نهایت دقت انجام شود تا شاهد تأثیر مثبت آن در فضای خانه باشید.
  • برای چیدمان اتاق خواب باید از فرش با چه ابعادی استفاده کنیم؟
    بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای اتاق خواب‌های کوچک باید از فرش کوچک استفاده کنند. در حالی که این مورد فضا را دلگیر نشان می‌دهد. توصیه می‌شود برای اتاق‌های کوچک از فرش‌های بزرگ استفاده کنید.
لوگو مدوسا دکور

بهجت فلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *