جستجو

معرفی گل شاه پسند

گل شاه پسند یکی از زیبا ترین گل‌های آپارتمانی می‌باشد. امروز و در این مطلب می‌خواهیم در مورد ویژگی‌ها و نحوه نگهداری این گیاه با شما سخن بگوییم. نام دیگر شاه پسند اشک‌های آیزیس الهه یونانی ازدواج و طبیعت است، در واقع این اسم جز اسامی مستعار این گیاه است. شاه پسند از گل‌هایی است که وجود آن در باغچه خانه‌تان به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک می‌کند پس اگر قصد نگهداری و پرورش این گل را در خانه دارید این مطلب را از دست ندهید و با مدوسادکور همراه باشید.

ویژگی‌های کلی گل شاه پسند

این گیاه از جمله گیاهان چند ساله برگ ریز است که به عنوان گیاه سالیانه رشد می‌کند. این گیاه بیش از 30 سانتی متر ارتفاع و حدود 45 الی 50 سانتی متر پهنا دارد. منطقه بومی گل شاه پسند اروپا، آسیا و آمریکا است. این گیاه سمی نیست و به رنگ‌های صورتی، هلویی، بنفش، قرمز و سفید در طبیعت یافت می‌شود. در ادامه در مورد روش نگهداری و شرایطی که گل شاه پسند برای رشد به آن نیاز دارد سخن خواهیم گفت.

ویژگی‌های کلی گل شاه پسند

خاک مناسب

گل شاه پسند به یک خاک تقریبا خشک احتیاج دارد. اسیدی بودن خاک هم دیگر ویژگی است که این گیاه به آن نیاز دارد. البته این گیاه به طور کلی نسبت به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد. مهمترین ویژگی که خاک گل شاه پسند باید داشته باشد این است که زهکشی بسیار بالایی داشته باشد. اگر از خاکی با زهکشی پایین برای این گیاه استفاده شود، ریشه گیاه فاسد خواهد شد.

خاک مناسب

نور

گل شاه پسند باید در محلی کاشته شود که نور مستقیم خورشید به آن بتابد. این گیاه که در فصل بهار گل می‌دهد به چیزی جدود ۱۰ ساعت نور در روز احتیاج دارد تا بتواند به خوبی به رشد خود ادامه دهد. اگر گل شاه پسند در محلی قرار بگیرد که نور کمتری به آن برسد، گل دهی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

نور

دما و رطوبت گل شاه پسند

با توجه به اینکه گل شاه پسند بومی مناطق زیاد و متفاوتی است می‌توان نتیجه گرفت که این گیاه تقریبا اکثر شرایط دمایی و رطوبت را تحمل می‌کند و حساسیت زیادی در این زمینه ندارد. اما اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید باید به این نکته توجه کنید که این گیاه تحمل گرمای زیاد را ندارد و اگر قصد نگهداری آن در مناطق بسیار گرم را دارید آن را در محلی بکارید که در قسمت خنک باغچه قرار بگیرد و اندکی در سایه باشد.

دما و رطوبت گل شاه پسند

آبیاری

اگر گیاه شاه پسندی که دارید هنوز جوان است و بالغ نشده است باید همواره آن را مرطوب نگه دارید و به طور مداوم آب بدهید. اما پس از اینکه گیاه به طور کامل رشد کرد و بالغ شد، گیاه را فقط زمانی آب بدهید که خاک آن خشک شده است. اکثر گونه های گیاه شاه پسند بومی مناطق مدیترانه‌ای و خشک است و به آبیاری زیادی احتیاج ندارند. در ضمن توجه کنید که گیاه هم در صورت آبیاری زیاد و هم عدم آبیاری دچار مشکل می‌شود.

آبیاری

کود دهی

به طور کلی گیاه شاه پسند نیاز به کود ندارد. اما هر گیاهی به تقویت نیاز دارد. بهتر است در فصول رشد یعنی بهار و تابستان ماهی یکبار گیاه را کود بدهید. کودی که استفاده می‌کنید، باید محلول در آب و رقیق باشد و به صورت آرام به گیاه اضافه شود.

کود دهی

نحوه نگهداری گیاه در زمستان

اگر گل شاه پسند شما در گلدان است به راحتی می‌توانید از آن در فصل سرما نگهداری کنید. اما اگر گیاه شاه پسند شما در باغچه کاشته شده، قطعا با اولین سوز سرما و دمای زیر صفر گل شاه پسند از بین خواهد رفت. پس اگر از گیاه خود درون باغچه نگهداری می‌کنید بهتر تست آن را به گلدان منتقل کنید. برای اینکار باید مراحل زیر را طی کنید.

1- گیاه را حدودا به اندازه نصف آن کوتاه کنید

2- پس از خارج کردن گیاه، ریشه آن را به اندازه نصف آن هرس کنید

3- گلدانی را انتخاب کنید که ریشه به اندازه کافی در آن آزاد باشد

4- گلدان را با خاک مناسب پر کنید

5- پس از کاشت گیاه در گلدان آن را به محلی پر نور درون خانه ببرید

6- به مدت دو هفته به گیاه آب اسپری کنید

7- پیش از برگرداندن گیاه به باغچه حتمن آن را هرس کنید

نحوه نگهداری گیاه در زمستان

مشکلات رایج در نگهداری از گل شاه پسند

نگهداری از هر گیاهی ممکن است مشکلاتی با خود به همراه داشته باشد گل شاه پسند نیز دچار مشکلاتی خوهاد شد که برخی از رایج ترین مشکلات این گیاه را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

مشکلات رایج در نگهداری از گل شاه پسند

1- کنه تار عنکبوتی

2- سفیدک سطحی

3- رشد علفی و رشد گلها به صورت پراکنده

4- زرد شدن برگ ها

سخن نهایی

در این مقاله در مورد نگهداری یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی یعنی گل شاه پسند با شما سخن گفتیم و تمام ویژگی‌ها و مشخصات این گیاه را به همراه نحوه نگهداری صحیح به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله به شما در نگهداری هرچه بهتر گیاه شاه پسند خود کمک کند.

لوگو مدوسا دکور

محمد دلجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *