جستجو

ثبت‌نام

نام قدیمی اماکن تهران

نام قدیمی اماکن تهران

از همون روز یکشنبه نوروز سال 1164 خورشیدی که آغا محمدخان قاجار تصمیم گرفت تهران رو به عنوان پایتخت ایران انتخاب کنه تا همین امروز، خیابون‌های زیادی به این شهر اضافه شدن و روز به روز به وسعت شهر افزوده شده، تو همین حین ی سری خیابون و میدون و محله بوده که تو زمان‌های مختلف به اقتضای نوع تفکر و دیدگاه مردم و تاثیراتی که حکومت‌های مختلف کذاشتن، به اسم‌های مختلفی نامیده شدن و همچنان هم به چند اسم شناخته میشن. در این مطلب سعی داریم تا نام قدیمی برخی از اماکن تهران، که حتما شما هم خیلی از اونها رو شنیدین ، بهتون معرفی کنیم. در ادامه با مدوسادکور همراه باشید.

پایتخت ایران در طول دوره 250 ساله‌ای که این عنوان را به همراه داشته، روزهای متفاوتی رو به خودش دیده و نسل‌های مختلف اسامی مختلفی از یک محل خاص را به کار میبرن.

میدان آزادی

از شمال تهران که گشت و گذار خیابونیمون رو شروع می‌کنیم و به خیابون‌های اصلی که میرسیم اسامی رو میشنویم که با اونچه مردم اون محله‌ها میگن متفاوته. خیابان‌های دیباجی، شهید لواسانی، مقدس اردبیلی و شهید فلاحی که اسامی قدیمی اونها اختیاریه و فرمانیه و پسیان و زعفرانیه بودن و خیابان ولیعصر که با نام پهلوی شناخته میشده. به خیابان پاسداران هم خیابان سلطنت آباد گفته میشده.

یکی از خیابان‌های اصلی تهران خیابان شریعتی هست که قبلا اسمش کوروش کبیر بوده.

خیابان میرداماد

حتما شما حداقل یک بار هم که شده به سمت میرداماد و میدان مادر رفتید و یا اسم این مناطق رو شنیدید، خیابونی که قدیمیا اون رو به اسم بلوار پهلوی میشناختن.

به سمت شمال غرب تهران که حرکت کنیم به محله شهرک قدس میرسیم که اسمش شهرک غرب بوده و همچنان اکثرا با این نام ازش یاد میکنن.

تغییر اسامی فقط به یک محله و منطقه خاص در تهران محدود نمیشه و محله‌های زیادی با گذر زمان دچار تغییر اسم شدن. از همون روزایی که محدوده تهران با چند تا دروازه شمالی و جنوبی مشخص میشده و تا تهران نوین امروزی که شاهراه‌های مختلفی بهش وارد میشن این نام‌ها روز به روز در حال تغییرن.

به مرکز تهران که میرسیم محله‌های قدیمی مختلفی رو میبینیم که اسامی جدیدی روشون گذاشته شده. اسم خیابون‌های مهمی رو که در تهران دچار تغییر اسم شدن رو تو ادامه مطلب می‌تونید مشاهده کنید.

خیابان آیزونهاوربه خیابان آزادی

خیابان تخت‌طاووس به خیابان مطهری

خیابان شاهرضا به خیابان انقلاب

خیابان تخت جمشید به خیابان طالقانی

خیابان ولیعهد به خیابان پاتریس لومومبا

خیابان سلطنت‌آباد به خیابان پاسداران

خیابان فرح‌آباد به خیابان پیروزی

خیابان کندی به خیابان توحید

خیابان شاه به خیابان جمهوری

خیابان آریامهر به خیابان فاطمی

خیابان زاهدی به خیابان قرنی

خیابان تاج به خیابان ستارخان

خیابان ثریا به خیابان سمیه

خیابان سپهبد رزم‌آرا به خیابان فداییان اسلام

خیابان کاخ به خیابان فلسطین

خیابان پهلوی به خیابان مصدق

خیابان چرچیل به خیابان نوفل لوشاتو

خیابان شهناز و شهباز به خیابان هفده شهریور

عباس آباد به بهشتی

تخت جمشید به طالقانی

گرگان به نامجو

میدان ثریا به میدان نامجو

نظام آباد به مدنی

فرح به سهروردی

بلوار الیزابت به بلوار کشاورز

فیشرآباد به سپهبد قرنی

نادرشاه به میرزای شیرازی

شاه عباس به قائم مقام فراهانی

ویلا به نجات الهی

صبا به برادران مظفر

خ آریانا به مالک اشتر

خ اشرف پهلوی به شهید دستغیب

نام اماکن تهران به اسامی خیابان‌ها محدود نمیشه و پارک‌ها و بزرگراه‌های مختلفی بودن که تغییر نام دادن و با نام‌های جدیدی شناخته شدن که برخی از اونها توسط مردم مورد استقبال قرار گرفتن و برخی نه در ادامه نام این پارک‌ها، سینماها و بزرگراه‌ها رو میتونید ببینید.

سینماهای آتلانتیک به افریقا

امپایر به استقلال

شهرفرنگ به آزادی

کاپری به بهمن

پولیدور به سینما قدس

سینه موند به قیام تغییر نام دادن.

پارک‌های پهلوی به دانشجو

فرح به لاله

کوروش به شریعتی

شاهنشاهی به ملت

ولیعهد به ولیعصر

شهباز به هفده شهریور تغییر نام دادن.

و بزرگراه شهیاد به بزرگراه آیت‌الله سعیدی بزرگراه جردن به بزرگراه آفریقا بزرگراه فرح‌زاد به بزرگراه آل‌احمد بزرگراه شاهنشاهی به بزرگراه مدرس نامیده میشن.

سخن نهایی

نامگذاری اسامی خیابان‌ها و اماکن تهران در طی تاریخ اثرات مختلف سیاسی و اجتماعی را به همراه داشته. مثلا نام خیابان وزرا که به خالد اسلامبولی تغییر یافت و به نوعی رابطه سیاسی ایران و مصر را به پایان برد و یا خیابان‌هایی که پس از جنگ تحمیلی به نام جوانان آزاده وطن نامگذاری شدن و یادآور روزهای تلخ مقاومت مردم ایران شده‌اند. به هر حال موضوعی که در این مورد باید به اون توجه کرد اینه که اسامی هر منطقه و خیابان رو هیچ دولت و متولی دیگه‌ای نمیتونن تغییر بدن. این اسامی فقط و فقط توسط اذهان عمومی قابل تغییرند. مثل میدان آزادی که تا ابد نامش آزادی خواهد ماند و یا شهرک غرب که بعید است کسی نام جدید آن را صدا بزند.

برامون بگید که چه چیزی در مورد این اسامی توجهتون رو جلب میکنه و چه چیزی باعث میشه که اسم یه منطقه براتون خاص جلوه کنه و تغییر اون چه تاثیری روی اون منطقه میذاره.

ممنون از همراهی شما با مدوسادکور.

لوگو مدوسا دکور

محمد دلجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *