جستجو

ثبت‌نام

عجیب ترین هتل دنیا در کره شمالی، هتل ریوگیونگ

عجیب ترین هتل دنیا در کره شمالی، هتل ریوگیونگ

کره شمالی جایی که امروزه به عنوان کشوری عقب افتاده و با قانون های سخت گیرانه از آن یاد می‌شود. با وجود این موضوعات اکثریت مردم وقتی اسم این کشور را می‌شنوند این موضوع به ذهنشان می‌رسد که کره شمالی یک کشور منزوی و تنها است که جاذبه گردشگری برای دیدن ندارد وهمین طور گردشگران اجازه ورود به ان را ندارند.

 اما واقعا سفر به کره شمالی امکان پذیر است؟ باید بگویم که بله تحت شرایط خاصی گردشگران اجازه ورود به این کشور را دارند در واقع کره شمالی دارای مکان های دیدنی زیادی است به عنوان مثال دریاچه بهشت یاهون، کاخ کامسوسان ،موزه صلح کره شمالی، هتل شوم ریوگیونگ و… . در این مقاله با مدوسا دکور همراه باشید تا شمارو با یکی از این مکان ها به نام هتل ریوگیونگ اشنا کنیم.

ساخت آسمان خراشی مجلل

هتل ریوگیونگ

در سال 1987 میلادی در شهر پبونگ یانگ پایتخت کره شمالی خبری پخش شد که قرار است دولت کره شمالی هتلی با ارتفاع بیش از 1080 فوت (تقریبا 330 متر) که دارای 105 طبقه و همچنین 3000 اتاق و  پنج رستوران چرخان با نمای پانورامیک است بسازد.            

این هتل قرار بود در رقابت بین کره شمالی کمونیست با دنیای سرمایه داری و همین طور کره جنوبی، عنوان بلند ترین هتل جهان را کسب کند. اما تا کنون علی رغم ساخت سازه‌ی آن نتوانسته است از هیچ مهمانی پذیرایی کند و دست کم به مدت سی سال است که خالی مانده است.

ایده اصلی این هتل که در واقع یک آسمان خراش بسیار بلند و مجلل تلقی میشود از طرف کیم ایل سونگ بوده، و این هتل ریوگیونگ نام گذاری شده است.

سازه بتنی اسمان خراش متروکه

این هتل مخروطی شکل دارای سه بال است که هر کدام با زاویه 75 درجه گشوده شده اند در بالای این سازه پنج رستوران در هشت طبقه گردان قرار گرفته است و به گفته بعضی از معماران این هتل با الهام از کوه ساخته شده است.

در ساخت این هتل از مواد پیشرفته‌ای استفاده نشده است و سازنده های این آسمان خراش بیشتر از مصالح بتنی برای ساخت آن استفاده کرده‌اند.

اگر به تاریخچه ساخت و ساز مهندسان کره شمالی نگاهی بیاندازیم، این نکته را متوجه می‌شویم که بیشتر ساختمان هایی که ساختند از بتن هستند زیرا کره ای ها با این ماده آشناییت بیشتری دارند.

ایده ساخت ریوگیونگ از کجا امد؟

یک سال قبل از شروع ساخت سازه هتل یوگیونگ شرکتی در کره جنوبی بلند ترین هتل جهان را با نام استمفورد در سنگاپور ساخت. همچنین کره در حال اماده سازی برای میزبانی بازی های المپیک سال 1988 بود.

Swissotel-The-Stamford-Singapore

پیونگ یانگ در پاسخ به این دستاورد های کره جنوبی فستیوال جهانی جوانان ودانشجویان را در سال 1989 ترتیب داد که نوعی نسخه سوسیالیستی المپیک بود برای همین تصمیم به ساخت هتلی برای میزبانی از مهمانان این رویداد گرفت. دولت کره شمالی برای این تصمیم استادیومی جدید ساخت فرودگاه پیونگ یانگ را گسترش داد و میلیارد ها دلار برای ساخت هتل ریوگیونگ خرج کرد.

اما در سال 1992 پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و به اتمام نرسیدن هتل ریوگیونگ کره شمالی با بحران اقتصادی شدیدی رو به رو شد. در این زمان درحالی که اسکلت سازه هتل تمام شده بود پروژه متوقف شد و یک جرثقیل در بالای ساختمان سال ها دست نخورده باقی ماند.

افتتاح هتل

این هتل قرار بود دو سال بعد از شروع ساخت افتتاح شود اما تا دو سال بعد هم خبری از افتتاح نشد. آسمان خراشی که قرار بود لقب بلند ترین هتل جهان را بگیرد 16 سال بدون پنجره و اتصالات داخلی ماند. کم کم بتن های ان شروع به ریزش کرد و تبدیل به سازه‌ای متروک و ترسناک در شهر شد که جلوه ساختنان های اطراف را خراب می‌کرد و بین مردم به هتل شوم معروف شد.

شروعی دوباره برای هتل ریوگیونگ

در سال 2008 پس از 16 سال توقف و متروک ماندن هتل ریوگیونگ هتل شوم کره شمالی شرکتی مصری به نام اوراسکام تلکام تصمیم به راه اندازی دوباره این سازه گرفت و ساخت این هتل متروک دوباره شروع شد. جرثقیل معروف بالای هتل برداشته شد پنجره ها و پنل های فلزی با هزینه هنگفتی بر روی سازه نصب شد و سر انجام این سازه در سال 2011 کامل شد تا به زودی افتتاح شود و میزبان مهمانان باشد. اما باز هم خبری از افتتاح این هتل به گوش مردم نرسید.

دوماه بعد گروه هتل های المانی کمپینسکی اعلام کرد که می خواهد این پروژه را بر عهده بگیرد مدیرعامل این شرکت گفت: اگر کره شمالی درها را نبندد و به سمت توسعه حرکت کند این پروژه یک ماشین چاپ پول میشود .

اما بعد از چند ماه اعلام کردند که شرایط برای اتمام این پروژه محیا نیست و ورود به بازار کره شمالی امکان پذیر نیست.

شایعات درمورد هتل ریوگیونگ

در این زمان بود که شایعاتی مبنی بر این که این هتل از لحاظ ساختاری و بنایی و همین طور به دلیل به کار گیری تکنیک های ساخت ضعیف و مصالح ناکارآمد مشکل جدی داشته قوت گرفت.

یکی از مهندسین این پروژه در صحبت های خود راجب این هتل گفته است که به نظر من مشکل اصلی این سازه بتنی سخت بودن تجهیز آن است از آنجایی که این سازه با بتن ساخته شده است سیم کشی مجدد و تعویض سیستم های تهویه ان که برای دهه 1980 اند زمان بر و سخت خواهد بود.

تبدیل شدن هتل ریوگیونگ به یک بیلبورد تبلیغاتی

در سال 2018 تصمیم به نصب شیشه و لامپ های LED  بر روی نمای بیرونی ریوگیونگ گرفته شد و ان سازه ترسناک و متروک تبدیل به بزرگ ترین نمایش نوری و تابلوی تبلیغاتی در کره شمالی شد.

از ان پس با استفاده از لامپ های LED بر روی این هتل یک نمایش چهار دقیقه ای از تاریخ کره شمالی پخش می‌شود همچنین بر نوک این آسمان خراش پرچم کشور کره شمالی به نمایش در می اید.

در سال های اخیر محوطه بیرونی ریوگیونگ باز شده و مردم میتوانن تا در  ورودی این هتل بروند اما اجازه ورود به ساختمان را ندارند.

سخن نهایی

تا به امروز خبری مبنا بر افتتاح این هتل به گوش نرسیده اما دولت کره شمالی با نصب لامپ های LED  بر روی این سازه نشان داده است که برای آینده این هتل نقشه هایی در سر دارد.

لوگو مدوسا دکور

تحریریه مدوسا دکور

مجله مد و دکوراسیون

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *