جستجو

کلیسای مریم مقدس بندر انزلی

کلیسای مریم مقدس بندر انزلی

در دل بندر انزلی جایی که زیبایی‌های طبیعت شما را غرق خود می‌کند، بناهای تاریخی هم وجود دارد که این جذابیت های طبیعی را تکمیل می‌کند. یکی از این ساختمانهای قدیمی، کلیسای مریم مقدس بوده که به‌عنوان یکی از نمادهای هویتی این شهر می‌درخشد. این کلیسا یادگاری از دوران قاجار است که با تاریخچه‌ای غنی و معماری خاص، داستان‌های ناگفته‌ای از فرهنگ ارمنی‌ها را به تصویر می‌کشد. کلیسای مریم مقدس نه تنها مکان عبادت، بلکه گنجینه‌ای از تاریخ و هنر بوده که بازدیدکنندگان را به سفری در اعماق فرهنگ و تمدن ارمنیان در ایران دعوت می‌کند.

تاریخچه کلیسای مریم مقدس بندر انزلی

کلیسای مریم مقدس شهر انزلی در سال 1885 با هزینه فردی به نام آواک ملک الله وردیان، یکی از ارمنی‌های ساکن این شهر ساخته شد. این بنا که به دوره قاجاریه تعلق دارد، از زمان ساخت تاکنون به عنوان محل برگزاری مراسم‌های مذهبی و دینی ارامنه استفاده می‌شود. هر ساله به مناسبت سال نو میلادی و میلاد عیسی مسیح (ع) بسیاری از شهروندان بندر انزلی به این کلیسا می‌روند.

در طول سال‌های اخیر کلیسای مریم مقدس از سوی جامعه ارمنی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. برخی منابع، قدمت این کلیسا را 137 سال ذکر کرده‌اند و اشاره دارند که در گذشته، مراسم‌های مذهبی و عرفانی متعددی در این مکان برگزار می‌شد. اگر در هنگام برگزاری یکی از این مراسم‌ها در انزلی حاضر باشید، می‌توانید بوی خوش عود و کندر را حس کرده و نوای دلنشین ارگ و سرودهای مذهبی را بشنوید.

ویژگی‌های معماری کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس در انزلی با پلان مستطیل شکل و در جهت شرق به غرب ساخته شده است. این کلیسا سه ورودی در ضلع‌های شمالی، جنوبی و غربی دارد. در ضلع شرقی، محراب کلیسا واقع شده و چندین اتاقک در اطراف آن قرار دارند. محراب به دلیل اختلاف ارتفاع از سایر اجزای بنا جدا شده و تزئینات گچبری زیبایی که به شکل هنرمندانه‌ای طراحی شده‌ که دو طرف آن را احاطه کرده‌اند.

سقف کلیسا بر روی چهار ستون استوار بوده و دیوارهای داخلی آن از ملاط گچ ساخته شده در حالی که دیوارهای خارجی با ملاط سیمان پوشیده شده‌اند. این ویژگی‌ها به کلیسا جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد می‌بخشد.

آدرس کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی

برای رسیدن به کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی، پس از ورود به شهرانزلی به خیابان نواب صفوی بروید و در میدان شهرداری، مقابل ساختمان قبلی دادگستری این کلیسای کوچک را پیدا کنید. موقعیت مرکزی کلیسا، دسترسی به مراکز خرید و تفریحی را برای گردشگران آسان می‌کند. به طور مثال، کلیسای مریم مقدس با بازار سپه  که یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری انزلی بوده و دیگر فروشگاه‌های خیابان مطهری مسافت کمی دارد. سینماهای هلال احمر و گل سرخ نیز در نزدیکی کلیسا قرار دارند که به راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

لوگو مدوسا دکور

نسرین نیک‌نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *