جستجو

نکاتی برای انتخاب بهترین کابینت آشپزخانه

انتخاب کابینت آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای است که معمولاً خانم‌های خانه‌دار، بیشترین وقت خود را در این قسمت سپری می‌کنند. همین موضوع سبب اهمیت طراحی دکوراسیون آشپزخانه و انتخاب بهترین مدل کابینت آشپزخانه می‌شود. به همین خاطر لازم است در خصوص نحوۀ چیدمان دکوراسیون آشپزخانه با توجه به متراژ آن، قوانین مختلفی را رعایت کنید.

چیدمان دکوراسیون آشپزخانه

کابینت آشپزخانه یکی از بخش‌های حیاتی و اساسی از تجهیزات متعارف در هر آشپزخانه است که برای ذخیره‌سازی اشیایی مانند ظروف غذایی، مواد غذایی و ابزارهای آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابینت‌ها معمولاً مجموعه‌ای از قفسه‌ها، دراورها و فضای ذخیره‌سازی متناسب با نیازهای استفاده‌کنندگان را شامل می‌شوند. از سوی دیگر چینش کابینت آشپزخانه بستگی به ابعاد آشپزخانه، سبک زندگی، نیازهای خانواده و … دارد.

چینش کابینت آشپزخانه

از آن‌جایی که کابینت آشپزخانه در مجاورت با رطوبت و گرمای پخت‌وپز قرار دارد، باید از بهترین روکش ساخته شده باشد. با پیشرفت فناوری و به‌روز شدن تکنولوژی برای ساخت کابینت آشپزخانه، روکش‌ها با طرح، رنگ و جنس‌های متفاوتی ساخته و روانۀ بازار شده‌اند. از همین رو در ادامه شما را با عواملی که در انتخاب کابینت آشپزخانه باید به آن‌ها توجه کنید، آشنا خواهیم کرد.

عوامل مؤثر در انتخاب کابینت آشپزخانه

نحوۀ چیدمان کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه یکی از اجزای مهم و کاربردی در آشپزخانه است. . با انتخاب اصولی کابینت، می‌توانید از تمام فضای موجود در آشپزخانه به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. طبق نظر طراحان بزرگ، آشپزخانه به عنوان قلب تپندۀ خانه، باید دکوراسیونی منحصربه‌فرد و خاص داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر انتخاب کابینت را به طور جدی انجام دهید، بدون اغراق نصف بیشتر راه را برای شکیل ساختن منزل خود رفته‌اید.

نحوۀ چیدمان کابینت آشپزخانه

در مرحلۀ بعد نوبت به ظروف و وسایل مورد نیاز برای آشپزخانه مثل میز ناهارخوری، یخچال، گاز و … می‌رسد. نحوۀ چیدمان این وسایل بسیار مهم است؛ چرا که علاوه بر نظم بخشیدن به آشپزخانه و زیبایی فضا، باید وسایل مورد نیاز به منظور راحتی در پذیرایی و آشپزی دم دست شما قرار بگیرند. توجه داشته باشید که رعایت نظم در آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا ناسازگاری و بی‌نظمی در آشپزخانه، تأثیری منفی بر خانه و ساکنین آن‌جا خواهد داشت.

رعایت نظم در آشپزخانه با چیدمان اصولی کابینت

هنگام چینش کابینت آشپزخانه توجه داشته باشید که وسایل ضروری را در نزدیک‌ترین کابینت به گاز و سینک قرار دهید. وسایلی از جمله ظروف مخصوص مهمانی‌های بزرگ که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را در کابینتی دورتر نگهداری کنید. بهتر است ظروف سبک و پلاستیکی را در کابینت‌های ردیف بالا و ظروف سنگین مثل چینی و بلورجات را در کابینت‌های پایین‌تر قرار دهید. شایان ذکر است که برخی از وسایل مثل آبمیوه‌گیری، قهوه‌ساز و چرخ گوشت را می‌توانید روی کابینت‌ها قرار دهید. اما حواستان به نظم آشپزخانه و آشفته ساختن فضای آن‌جا باشد. چرا که شلوغی و حجم زیاد به‌هم‌ریختگی، حس خوبی را منتقل نخواهد کرد.

چیدمان اصولی کابینت آشپزخانه

ایده‌هایی ناب برای انتخاب کابینت آشپزخانه

انتخاب کابینت آشپزخانه تصمیم بسیار مهمی است که باید در نهایت دقت انجام شود. برخی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب کابینت آشپزخانه به شما کمک خواهند کرد، عبارتند از:

1. طراحی کابینت آشپزخانه

نخستین چیزی که در انتخاب کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کنید، طراحی کابینت است. به صورت کلی در این زمینه دو دسته طراحی وجود دارد:

  • طراحی کلاسیک
  • طراحی مدرن

طراحی دکوراسیون کابینت آشپزخانه با این دو سبک، تفاوت چشمگیری در نوع نورپردازی، طیف رنگ‌ها، جنس بدنه و دستگیره‌ها دارد. به طور معمول انتخاب رنگ در سبک کلاسیک با محدودیت بیشتری مواجه است و اغلب از رنگ‌های سفید و طرح چوب استفاده می‌شود.

انتخاب رنگ کابینت در سبک کلاسیک

در مقابل، استفاده از رنگ‌ها در طراحی مدرن با آزادی بیشتر انجام می‌شود و می‌توان رنگ‌های مختلف را آزادانه انتخاب کرد. این حق انتخاب در جنس بدنه نیز صدق می‌کند.

2. جنس کابینت آشپزخانه

جنس کابینت، مؤلفۀ دیگری است که اغلب با توجه به بودجه، کیفیت و عمر کابینت آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود. از جمله جنس‌هایی که در طراحی کابینت به کار برده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابینت چوبی

این مدل کابینت که نسبتاً هزینه و زمان آماده‌سازی بالایی دارند، بیشتر مناسب خانه‌های کلاسیک است. استفاده از کابینت‌های تمام چوبی، زیبایی خاصی به خانه‌های شما می‌بخشند؛ هرچند که معایب آن‌ها کم نیست. یکی از معایب آن، ناسازگار بودن با محیط است و اغلب در ساخت آن از چوب خام زیادی استفاده شده است.

استفاده از کابینت چوبی در سبک کلاسیک

کابینت فلزی

این نوع از کابینت‌ها کاربرد کمتری دارند اما به دلیل هزینۀ کمتر، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت برخی افراد در راستای کاهش هزینۀ ساخت کابینت، از ترکیب کابینت فلزی و ام‌دی‌اف استفاده می‌کنند. رنگ‌پریدگی در کوتاه‌مدت، زنگ زدن در هوای مرطوب و سروصدای زیاد هنگام باز و بسته کردن درب‌ها سبب شده است که استفاده از این جنس کابینت طرفداران خود را از دست بدهد.

انتخاب کابینت فلزی برای سبک مدرن

کابینت ام‌دی‌اف

به جرأت می‌توان گفت کابینت ام‌دی‌اف یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی دکوراسیون کابینت آشپزخانه است. این سبک از کابینت، طرفدارای زیادی دارد که سبب شده در طول سال‌های گذشته، جزو پرکاربردترین انواع باشد. لذا اگر تصمیم دارید کابینتی زیبا، متنوع، مستحکم و نسبتاً ارزان تهیه کنید که با طبیعت نیز کمترین تداخل را داشته باشد، بهتر است این گزینه را انتخاب کنید. در ساخت کابینت ام‌دی‌اف از ضایعات چوبی استفاده می‌کنند که استحکام بهتری در شرایط آب‌وهوایی مختلف از جمله رطوبت دارد.

کابینت ام‌دی‌اف؛ پرکاربردترین جنس کابینت

کابینت های‌گلاس

این مدل کابینت، مدل بهتر و خاص‌تری از کابینت ام‌دی‌اف است که کیفیت بالاتری نیز دارد. هم‌چنین به دلیل استفاده از سطح براق و تنوع رنگی بالا در تهیۀ این نوع از کابینت، طرفداران زیادی را برای انتخاب به سوی خود جذب کرده است. کابینت های‌گلاس در طراحی‌های مدرن، انتخابی عالی بوده که علاوه بر زیبایی، از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

استفاده از کابینت های‌گلاس در طراحی‌های مدرن

3. رنگ کابینت آشپزخانه

هنگام انتخاب رنگ کابینت، باید به دیگر اجزای آشپزخانه توجه کنید تا متناسب با سایر وسایل باشد. به‌عنوان مثال می‌توان رنگ کابینت را متناسب با مواردی مانند گاز فر، میز ناهارخوری و یخچال انتخاب کرد. البته همان‌طور که اشاره کردیم، اهمیت کابینت در دکوراسیون آشپزخانه از هر عنصر دیگری بیشتر است. به همین خاطر بهتر است سایر اثاثیۀ آشپزخانه را متناسب با کابینت انتخاب کنید و نه برعکس.

هماهنگی رنگ سایر اثاثیۀ آشپزخانه با کابینت

4. ابعاد آشپزخانه برای انتخاب کابینت

یکی از نکات بسیار مهمی که در انتخاب کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کنید، ابعاد آشپزخانه است. توجه به ابعاد آشپزخانه می‌تواند مدل دلخواه و حتی رنگ را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال اگر برای آشپزخانه‌های کوچک، کابینت‌بندی با دقت طراحی و اعمال شود، کاربرد آن‌ها افزایش یافته و کمتر کوچک به‌نظر می‌رسند. برای آشپزخانه‌های کوچک، کابینت های‌گلاس بهترین گزینه خواهد بود. زیرا نور را بازتاب داده و فضای آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

استفاده از کابینت‌های های‌گلاس برای آشپزخانه‌های کوچک

برای آشپزخانه‌های بزرگ نیز باید استانداردهایی رعایت شود تا زیبایی و کاربری آن‌ها را حفظ کند. خوشبختانه تنوع بالایی از طرح و رنگ را برای ایعاد بزرگ‌تر آشپزخانه می‌توان انتخاب کرد. طرح‌های کلاسیک با توجه به این‌که ابعاد زیادی نیاز دارند، برای این فضاها بسیار مناسب هستند. البته برخی افراد طرفدار طرح‌های مدرن هستند و همواره از طرح‌های ساده استقبال می‌کنند.

استفاده از کابینت‌ طرح کلاسیک برای آشپزخانه‌های بزرگ

سؤالات متداول درمورد انتخاب کابینت آشپزخانه

نکاتی برای انتخاب بهترین کابینت آشپزخانه

  • مناسب‌ترین نوع کابینت آشپزخانه کدام است؟
    بهترین کابینت آشپزخانه، کابینتی است که از هم از نظر سبک با سبک کلی دکوراسیون آشپزخانۀ شما هماهنگ باشد و هم ابعاد آن متناسب با فضای آشپزخانۀ شما در نظر گرفته شود. علاوه بر این، متریال سازندۀ کابینت‌ها نیز باید کیفیت خوب و طول عمر بالایی داشته باشند.
  • کابینت‌های فلزی گزینۀ بهتری هستند یا کابینت‌های چوبی؟
    انتخاب نوع کابینت علاوه بر سبک منزل، کاملاً به سلیقۀ شما بستگی دارد. با این حال در طول سال‌های گذشته، استفاده از کابینت‌های فلزی کمتر شده و بیشتر افراد به استفاده از کابینت‌های ممبران، های‌گلاس، چوبی و ام‌دی‌اف روی آورده‌اند.
  • نحوۀ چینش کابینت آشپزخانه باید چگونه باشد؟
    بهتر است برای چیدمان ظروف در کابینت‌ها به این نکته توجه کنید که ظروف شکستنی و سنگین‌تر در کابینت‌های ردیف پایین قرار گیرند. هم‌چنین در هر ردیف ظرف‌هایی که بلندتر هستند را در انتها و به ترتیب به سمت جلوی کابینت، ظرف‎‌های کوتاه‌تر را قرار دهید.
لوگو مدوسا دکور

بهجت فلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *