جستجو

نحوه نگهداری گیاهان در سفر

نحوه نگهداری گیاهان در سفر

اگر شما هم گیاهان زیادی را در خانه نگهداری می‌کنید و به گیاهان آپارتمانی خود وابسته هستید، در هنگام سفر، نگهداری گیاهان در سفر و حفظ سلامتی آنها به اصلی ترین دغدغه شما بدل خواهد شد. امروز قصد داریم این نگرانی شما را رفع کنیم و چند روش برای آبیاری گیاهان در زمانی که در مسافرت هستید را به شما معرفی خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر در فصل پیش رو را دارید و در مورد آبیاری به موقع گیاهان خود دغدغه دارید، این مطلب را از دست ندهید و در ادامه با مدوسادکور همراه باشید.

پیش از اینکه به سراغ معرفی روش‌ها برویم، این نکته را باید یادآور شویم که این تکنیک‌ها فقط برای گیاهانی که هر روز نیاز به آبیاری دارند مناسب است. دیگر گیاهان ترجیح می‌دهند وقتی شما به سفر می‌روید، اندکی رها شوند.

1- روش سنتی آبیاری را بکار بگیرید

برای اینکار شما نیاز به یک ظرف آب تقریبا بزرگ و مقداری نخ به عنوان فیتیله نیاز دارید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که نخر را به اندازه ای که کف ظرف را به خاک گیاه متصل کند. یکسر نخ را طوری درون خاک ثرار دهید که چند سانتی متر در زیر سطح خاک فشار دهید تا در نزدیکی ریشه قرار گیرد. فقط مراقب باشید که نخ با ریشه درگیر نشود. انتهای دیگر طناب را در کف ظرف قرار دهید و ظرف را از آب پر کنید. مطمئن شوید تا نخ کف ظرف را پر کند.

جنس نخ بهتر است از الیاف طبیعی و پنبه‌ای باشد. نخ پنبه‌ای به آرامی آب را از ظرف به داخل گلدان می‌برد و سطح رطوبت را در خاک ثابت نگه می‌دارد.

روش سنتی آبیاری را بکار بگیرید

2- یک سیستم قطره‌ای ایجاد کنید

شاید شما تنگ‌های آبیاری را دیده‌ باشید. با این حال شما احتیاجی ندارید که آنها را بخرید؛ شما به راحتی می‌توانید یک نسخه ساده تر از آن را برای خود بسازید. ابتدا یک بطری پلاستیکی تمیز تهیه کنید. برای یک گلدان متوسط، یک بطری کوچک به خوبی کار خواهد کرد. در قسمت بالایی بطری با استفاده از سوزن حرارت داده شده، چندین حفره کوچک ایجاد کنید.

پیش از رفتن به سفر برای نگهداری گیاهان در سفر به روش قطره‌ای، بطری پلاستیکی را با آب پر کنید و به سرعت آن را برگردانید و آن را در چند سانتی متر خاک گلدان فرو کنید. مراقب این نکته باشید که بطری خیلی به گیاه و ریشه آن نزدیک نباشد و بطری به اندازه کافی عمق داشته باشد. در ضمن توجه کنید که خاک سوراخ‌های بطری را بپوشاند تا آب با سرعت کمتری از بطری خارج شود. با خشک شدن خاک آب به آرامی از بطری خارج می‌شود.

برای گلدان‌های بزرگتر از بطری بزرگتری استفاده کنید.

یک سیستم قطره‌ای ایجاد کنید

3- گیاهان خود را به حمام ببرید

برای گیاهانی که خاک آنها زهکشی مناسبی دارد، می‌توانید برای نگهداری آنها در هنگام سفر، آنها را حمام کنید. سینک ظرفشویی یا وان حمام یا یک ظرف بزرگ را با چند سانتی متر آب پر کنید. و یک حوله در کف قرار دهید تا از ایجاد خط و خش جلوگیری شود. گیاهان گلدانی خود را در درون ظرف قرار دهید. خاک گلدان رطوبت و آب را در درون خود می‌کشد و این کار باعث می‌شود گیاه تا یک هفته هیدراته باقی بماند.

یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای این روش باید به آن توجه کنید این است که نور برای اکثر گیاهان لازم است. پس توجه کنید که گیاه خود را در حمام تاریک قرار ندهید.

گیاهان خود را به حمام ببرید

4- برای نگهداری گیاهان در سفر، یک گلخانه کوچک ایجاد کنید

یکی دیگر از راه‌های نگهداری گیاهان در سفر این است که، با یک کیسه پلاستیکی شفاف و تمیز برای گلدان خود یک گلخانه ایجاد کنید. این روش در ظاهر غیر متعارف به نظر می‌رسد. اما برای مدت طولانی‌تری گیاه شما را حفظ می‌کند.

یک کیسه پلاستیکی شفاف به اندازه کافی بزرگ تهیه کنید تا گیاه و گلدان شما را بپوشاند. برای جلوگیری از چسبیدن کیسه به گیاهان، چند پایه با چوب بستنی یا هر چیز دیگری ایجاد کنید. البته اینکه برگ با کیسه تماس اندکی داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند.
ابتدا گیاه را آبیاری کنید و سپس داخل کیسه قرار دهید. کیسه را به سمت بالا و اطراف گیاه بکشید و پیش از آنکه کیسه را ببندید، اجازه دهید کمی هوا به داخل کیسه منتقل شود. این عمل باعث می‌شود کیسه با برگ‌های گیاه درگیر نشود.

گیاه خود را در محلی با نور غیر مستقیم بگذارید (نور مستقیم خورشید کیسه را گرم می کند و احتمالا گیاه شما را از بین می‌برد). این گلخانه کوچک در حین تبخیر آب را جذب می کند و دوباره آن را به داخل گیاه می ریزد.

برای نگهداری گیاهان در سفر، یک گلخانه کوچک ایجاد کنید

سخن نهایی

در این مقاله با شما در مورد نحوه نگهداری گیاهان در سفر سخن گفتیم. امیدواریم که این مطلب به شما در ایجاد یک فضای بهتر برای گیاهان خود و داشتن سفری با خیال راحت کمک بسیاری کند. ممنون از همراهی شما با مدوسادکور.

لوگو مدوسا دکور

محمد دلجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *