جستجو

مسجد مکی زاهد؛ معروف ترین مسجد اهل سنت

مسجد مکی زاهدان به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی این منطقه محسوب می‌شود. این مسجد با معماری خیره‌کننده خود، ترکیبی از هنر ایرانی، اسلامی و عثمانی را به نمایش گذاشته و سالانه هزاران گردشگر و زائر را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می‌کند. بازدید از مسجد جامع مکی زاهد نه تنها فرصتی برای تجربه زیبایی‌های مذهبی و معماری زاهدان بوده بلکه دریچه‌ای به تاریخ و فرهنگ اصیل اقوام بلوچ و سیستانی نیز باز می‌گشاید. در ادامه با ما همراه باشید تا در یکی از مقالات مدوسادکور با ارزش‌های این مسجد و جزئیات معماری آن آشنا شویم.

آدرس: مسجد مکی در محله معلم زاهدان، دهکده ورزشی، خیابان دانش

تاریخچه مسجد مکی زاهدان

ساخت مسجد جامع مکی زاهد به همت مولانا عبدالعزیز ملازاده یکی از روحانیون برجسته اهل سنت ایران در سال 1353 آغاز شد. این مسجد در زمینی به وسعت 600 متر مربع و به همراه مرکز علوم اسلامی زاهدان (دارالعلوم) به‌عنوان یک مجموعه مذهبی تأسیس شدند تا به ترویج و آموزش فلسفه و معارف اسلامی بپردازند. از همان ابتدا، مسجد مکی به یکی از مراکز مهم اسلامی در زاهدان و استان سیستان و بلوچستان بدل شد.

بهترین زمان بازدید از مسجد جامع مکی

مسجد مکی

استان سیستان و بلوچستان با اقلیمی گرم و خشک شناخته می‌شود و سفر به زاهدان در فصول گرم، لذت گشت‌وگذار در این منطقه را برای بسیاری از افراد کاهش می‌دهد. به همین دلیل، بهترین زمان سفر به این استان و دیدن مسجد جامع مکی زاهدان ، فصل‌های بهار و پاییز محسوب می‌شود.

بازدید از بخش‌های مختلف مسجد جامع حدود دو ساعت زمان می‌برد. هنگام اذان ظهر و نماز جماعت به‌ویژه در روزهای جمعه که نماز جمعه برگزار می‌شود، فضای معنوی و خاصی بر مسجد حاکم بوده و این زمان‌ها برای بازدید بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید پس از بازدید این مسجد به مکان‌های دیدنی مانند بازار سنتی سلمان‌زاده، موزه زاهدان، موزه پست و خانه ابویی سر زده و از رستوران‌های سنتی و کافی‌شاپ‌های اطراف نیز لذت ببرید.

داخل مسجد مکی

معماری مسجد جامع مکی زاهد

معماری مسجد جامع مکی زاهدان از سه سبک عثمانی، اسلامی و ایرانی الهام می‌گیرد. نمای بیرونی این مسجد نشانی از معماری دوران عثمانی و به‌ویژه مسجد سلطان احمد در استانبول داشته که با مناره‌ها و ساختمان سفید رنگ جلوه‌ای زیبا و متفاوت به شهر زاهدان می‌بخشد. در فضای داخلی مسجد نیز توجه ویژه‌ای به نورپردازی شده و پنجره‌ها و نورگیرهای متعددی در سقف تعبیه شده تا فضای روشن و آرام‌بخش در طول روز فراهم گردد. این ویژگی با الهام از مسجدالنبی در مدینه طراحی شده است.

علاوه بر این، فضای داخلی مسجد جامع مکی زاهد با تزیینات و گچ‌بری‌های هنری ایرانی تزئین شده، تمامی جزئیات از شبستان‌ها و سقف‌ها تا ستون‌ها و محراب‌ها با الهام از معماری اصیل ایرانی به‌دقت طراحی شده‌اند. این ترکیب زیبای مسجد از هنر ایرانی و سبک‌های معماری اسلامی و عثمانی، مسجد مکی را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زاهدان تبدیل می‌نماید.

مسجد جامع مکی نگین شهر زاهدان

بازدید از مسجد جامع مکی نگین شهر زاهدان

مسجد جامع مکی زاهد لقب بزرگترین مسجد زاهدان و محل برگزاری نماز جمعه برای اهل تسنن را دارد. این مسجد از سال 1365 تا به امروز، تحت نظارت عبدالحمید اسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید) به‌عنوان مرکز نماز جماعت و فعالیت‌های مذهبی شناخته شده است. یکی از ویژگی‌های برجسته این مسجد، مشارکت فعال مردم زاهدان در توسعه و مدیریت آن به‌عنوان یک سازمان مذهبی مردم‌نهاد محسوب می‌شود.

سالانه بیش از ده هزار گردشگر از فضای منحصر به فرد و آرامش‌بخش مسجد جامع زاهدان بازدید می‌کنند و از زیبایی این مکان لذت می‌برند. مسجد جامع مکی زاهد در خیابان خیام زاهدان واقع شده و بهترین زمان برای بازدید از آن، هنگام نماز و روزهای جمعه است. مسجد مکی زاهد، نمونه‌ای بارز از جاذبه‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان، سرزمین اسرارآمیز و باستانی شرق ایران و نگین شهر زاهدان به حساب می٬‌آید.

لوگو مدوسا دکور

تحریریه مدوسا دکور

مجله مد و دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *