جستجو

ثبت‌نام

برای چیدمان پذیرایی مربع باید چه‌کاری انجام دهیم؟ + 13 ایده

چیدمان اصولی پذیرایی مربع

پذیرایی و نشیمن خانه، جزو مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای محسوب می‌شوند که طراحی دکوراسیون داخلی آن‌ها، سبک دکوراسیون کلی خانه را تعیین می‌کند. از سوی دیگر، همۀ افراد دوست دارند که این بخش از خانۀ آن‌ها زیبا و خاص به نظر برسد. گذشته از این، پذیرایی و نشیمن خانه باید آن‌چنان راحت طراحی شوند که همۀ اعضای خانواده بتوانند در موقعیت‌های مختلف مانند دورهمی، تماشای تلویزیون و … از آن استفاده کنند. در این میان، چیدمان پذیرایی مربع در مقایسه با انواع دیگر سالن‌های پذیرایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به دغدغۀ بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است.

چیدمان پذیرایی مربع شکل

در طول سال‌های اخیر، طراحی بیشتر خانه‌های مسکونی به صورت مستطیلی شکل بوده است. با این حال تعداد خانه‌هایی که پذیرایی مربع شکل دارند نیز کم نیست. از آن‌جایی که دیزاین پذیرایی مربع در مقایسه با پذیرایی مستطیلی پیچیدگی بیشتری دارد، با برنامه‌ریزی و رعایت برخی نکات می‌توان این مسیر پیچیده را هموار کرد. بنابراین اگر می‌خواهید فضای پذیرایی مربع شکل شما، به شکلی زیبا و به صورت بهینه طراحی شود، در ادامۀ این مطلب همراه ما باشید.

چیدمان اصولی پذیرایی مربع

استانداردها و اصول چیدمان پذیرایی مربع شکل

شاید در نگاه اول، چیدمان پذیرایی مربع ساده به نظر برسد، اما نکتۀ مهم این است که باید تمام جزئیات و عناصر موجود در این فضا را در نظر بگیرید. در این چیدمان، همۀ وسایل، حتی جزئی‌ترین آن‌ها اهمیت زیادی دارند و قسمتی از هویت پذیرایی را تشکیل می‌دهند. از همین رو، برای این‌که بهترین دکوراسیون را برای پذیرایی انتخاب کنید، باید هماهنگی آن را با قسمت‌های دیگر خانه در نظر داشته باشید. برخی طراحان داخلی بر این باورند که دیزاین پذیرایی مربع شکل، تا حدی زیادی چالش‌برانگیز است. چرا که تمام دیوارهای این قسمت، از نظر اندازه یکسان هستند و اگر در انتخاب فرش، مبلمان، نورپردازی و به ویژه رنگ دیوارها دقت کافی را نداشته باشیم، به مرور زمان موجب بی‌حالی و خستگی ما خواهد شد.

اصول چیدمان پذیرایی مربع شکل

استفاده از رنگ سفید در چیدمان پذیرایی مربع

انتخاب رنگ‌های روشن، به ویژه رنگ سفید، عامل مهمی در بزرگ‌تر نشان دادن فضاهای کوچک هستند. به طور مثال، اگر پذیرایی شما، به صورت مربع کوچک است، می‌توانید از رنگ سفید به‌عنوان رنگ غالب در این فضا استفاده کنید. انتخاب سرامیک و یا پارکت به رنگ روشن، گزینه‌ای مناسب برای این مورد است. علاوه بر این، می‌توانید هنگام انتخاب مبلمان، فرش، پرده و دیگر موارد مشابه، به انتخاب رونگ‌های روشن و خنثی روی آورید.

استفاده از رنگ سفید برای بزرگ‌تر نشان دادن فضاهای کوچک

ایجاد فضای خالی میان مبلمان و دیوار

فضای خالی میان دیوار و مبل‌ها، چند مزیت عمده به همراه دارد. اولین مورد این‌که، با ایجاد چنین فاصله‌ای می‌توان فضایی برای رفت‌وآمد افراد به وجود آورد. مورد دیگر این‌که، این فضا می‌تواند خانه را بزرگ‌تر از حالت معمول نشان دهد. متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر مبلمان را به دیوار نزدیک کنند، فضای مورد نظر بزرگ‌تر نشان داده می‌شود. این در حالی است که این مورد از نظر بسیاری از طراحان داخلی حرفه‌ای، به صراحت رد شده است. گذشته از این، چسباندن مبل‌ها به دیوار، ظاهر خوشایندی نیز ایجاد نخواهد کرد.

ایجاد فضای خالی میان مبل‌ها و دیوار

ایجاد نقطۀ کانونی

به خاطر داشته باشید که پیدا کردن یک نقطۀ کانونی، به فضای شما نظم می‌بخشد و ایجاد آن برای اتاق‌های نشیمن مربع شکل، ضروری است. در هر نوع چیدمانی، شما باید این نقطه را در نظر بگیرید. برخی از افراد، تلویزیون را به‌عنوان نقطۀ کانونی در نظر می‌گیرند و عده‌ای دیگر تابلو هنری و یا فرش را به‌عنوان نقطۀ کانونی مد نظر قرار می‌دهند. اگر نقطۀ کانونی مد نظر شما فرش است، بهتر است تعداد زیادی مبلمان دور نقطۀ کانونی قرار دهید. برای این منظور بهتر است از یک فرش مستطیل استفاده کنید تا فضای مورد نیاز برای چیدمان مبل‌ها، کوچک باشد. در نهایت با قرار دادن یک جامبلی در میان مبلمان، در استفاده از فضای موجود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

ایجاد نقطۀ کانونی در دکوراسیون پذیرایی مربع

استفاده از مبلمان ال شکل

یکی از اصول مهم در چیدمان پذیرایی مربع، استفاده از مبل ال است. این مدل مبل، جزو پرطرفدارترین انواع سرویس مبلمان است. اگر می‌خواهید فضای مربع یا مستطیل شکل پذیرایی شما به چشم نیاید، می‌توانید از مبل ال استفاده کنید. بدیهی است که باید چیدمان مبل‌ها را به صورت مربع اجرایی کنید. این موضوع سبب می‌شود که شکل نهایی پذیرایی مربع شما حفظ شود.

استفاده از مبلمان ال

ایجاد یک فضای ساده و کلاسیک

 مدرن یا کلاسیک بودن فضا، بر اساس المان‌هایی تعیین می‌شود که در آن قرار دارد. پیشنهاد ما این است که چیدمان پذیرایی مربع خود را ساده، اما کلاسیک طراحی کنید. چنین فضایی با استفاده از نورپردازی، سبک مبلمان و مواردی از این قبیل ایجاد می‌شود. اگر به دنبال ایجاد چنین فضایی در شب هستید، بهتر است از نور شومینه استفاده کنید. نور شومینه سبب می‌شود که پذیرایی شما دلنشین، ساده و گرم به نظر برسد.

ایجاد فضای ساده و کلاسیک در پذیرایی مربع

انتخاب سیستم نورپردازی مناسب

نورپردازی یکی از موارد مهم در طراحی پذیرایی مربع شکل است. در دکوراسیون پذیرایی مربع شکل، استفاده از نورهای مصنوعی در کنار نورهای طبیعی و ثابت، آیتم بسیار مهمی قلمداد می‌شود. پذیرایی جزو قسمت‌هایی است که در بیشتر موارد در معرض دید مهمانان قرار دارد. به همین خاطر نورپردازی آن باید به شکل صحیح و اصولی انجام شود. لوسترها یکی از سیستم‌های نورپردازی برای نشیمن هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. از جمله لوسترهای مناسب برای پذیرایی می‌توان به لوستر خطی، مینیمال، مدرن، کلاسیک، ساحلی و … اشاره کرد. شما می‌توانید با توجه به نوع طراحی منزل و سلیقۀ شخصی خودتان، یکی از انواع لوسترها را انتخاب کنید.

انتخاب سیستم نورپردازی مناسب

انتخاب اکسسوری‌های مناسب

در بسیاری از موارد، در اتاق نشیمن مربع، قسمت‌های خالی و بلااستفادۀ زیادی میان وسایل ایجاد می‌شود. به ویژه اگر مبلمان خود را به صورت کج و با زاویه قرار دهید. شما می‌توانید برای پر کردن قسمت‌های خالی پذیرایی، از اکسسوری‌های متناسب با فضا استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید فضای موجود و خالی میان مبلمان را با میزهای عسلی و دکوری‌جات روی آن پر کنید. هم‌چنین می‌توانید در گوشه‌های سالن پذیرایی و پشت مبلمان از گل و گیاهان آپارتمانی و آباژورهای ایستاده استفاده کنید.

انتخاب اکسسوری‌های مناسب برای نشیمن مربع

استفاده از آینه برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا

استفاده از آینه نه تنها لطافت و ظرافت را برای فضا به ارمغان می‌آورد، بلکه سبب بزرگ‌تر نشان دادن فضا نیز خواهد شد. شما می‌توانید یک آینه روی دیوار نصب کنید و یا این‌که از یک آینۀ ایستاده در گوشۀ پذیرایی استفاده کنید. به صورت کلی توجه به ظاهر آینه بسیار مهم است و باید با دیگر اجزای پذیرایی شما تناسب داشته باشد. در غیر این‌صورت، نه تنها به دیزاین فضای شما کمکی نمی‌کند، بلکه سبب آشفتگی بیشتر شده و نظم موجود در فضا را از بین خواهد برد. برای این منظور می‌توانید از آینه‌هایی با اشکال هندسی ساده مانند مربع یا مستطیل استفاده کنید. به صورت کلی با انتخاب شکل مناسب آینه می‌توانید فضای نشیمن خود را زیبا، بزرگ و لطیف نشان دهید.

اهمیت آینه‌ها در دیزاین پذیرایی مربع شکل

کلام آخر

همان‌طور که اشاره کردیم، چیدمان پذیرایی مربع در مقایسه با سالن‌های مستطیل، چالش‌برانگیزتر و تفکیک سالن‌های آن دشوارتر است. بهتر است تعداد وسایل و ابعاد آن‌ها، متناسب با فضای شما در نظر گرفته شود. برای این‌که بهترین دکوراسیون پذیرایی را داشته باشید، حتماً  از یک طراح داخلی کمک بگیرید. چرا که داشتن یک اتاق نشیمن زیبا، نه تنها جلوه‌ای خاص و زیبا به فضا می‌بخشد، بلکه به اعضای خانه و مهمانان نیز، حس بهتری منتقل می‌کند.

لوگو مدوسا دکور

بهجت فلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *